|
|
Vi är igång med vår VSME-rapportering

Vi är igång med vår VSME-rapportering

I maj 2025 beslutade vi på dib att börja med frivillig hållbarhetsrapportering enligt VSME-standarden.

Skrivet av

Beate Bjørnskau Heimdal, Karina Larsen og Sofie Nordahl

Senast uppdaterad

25 september 2025

Tid det tar att läsa artikeln

4 minutter lesing

Relaterade ämnen

Varför vi började med frivilligrapportering i enlighet med VSME 

Beslutet togs utifrån tre huvudskäl: 

Effektivisering av kundförfrågningar
Vi lägger mycket tid på att svara på frågor från kunder om hur vi arbetar med hållbarhet. Formulären varierar, men innehållet är ofta liknande. En strukturerad rapport gör processen mer effektiv och sparar vår tid.  

Produktutveckling och kvalitetssäkring
Som leverantör av kunskapsverktyg för hållbarhetsrapportering – både inom CSRD och VSME – vill vi pröva vårt eget verktyg i praktiken. Det ger oss värdefulla insikter i hur det verkligen fungerar och hur det kan förbättras. 

Strategisk insikt och ansvar
Hållbarhetsrapporteringen ger oss en bättre förståelse för vår påverkan, våra risker och våra utvecklingsmöjligheter. Det är ett verktyg för ansvarsfull styrning och långsiktigt värdeskapande. 

 

Så organiserar vi arbetet 

Vi har etablerat en tvärfunktionell projektgrupp med interna ESG- experter, ledningen, ekonomiavdelningen och marknadsavdelningen. På första mötet tog vi följande beslut: 

  • Vi avgränsar rapporteringen till grundmodulen i VSME för 2025, men inkluderar delar från den omfattande modulen där vi redan har data tillgänglig. 
  • Vi använder EFRAG:s Digital Template (Excel-verktyg) som är användarvänligt och relevant för våra kunder. 
  • Vi går igenom tidigare besvarade kundformulär för att säkerställa att rapporten täcker det som intressenter efterfrågar, och för att vara redo för framtida förfrågningar. 

 

Frågor vi har behövt lösa under resans gång 

Överensstämmelse med årsredovisningen
VSME-rapportering är frivillig, men måste enligt punkt 20 i VSME-standarden överensstämma med årsredovisningen. För att säkerställa transparens kommer vi därför att redogöra för eventuella avvikelser mellan rapporterna. 

Definition av anställda och heltids­ekvivalenter
DIB är en del av börsnoterade Karnov Group, med anställda i Norge, Sverige och Danmark. De lokala bolagen är inte organiserade som en juridisk underkoncern, även om det i praktiken fungerar så. På grund av koncernens internprissättningsmodell redovisas kostnader för de som är anställda i Sverige och Danmark som konsultkostnader och inte som lönekostnader i den norska redovisningen. 

Detta väckte frågan om de anställda i Sverige och Danmark skulle omfattas av hållbarhetsrapporteringen eller inte. Efter rådgivning från externa experter har vi valt att inkludera anställda från alla tre länder i hållbarhetsrapporteringen, eftersom det ger en mer realistisk bild av verksamheten och hur den faktiskt styrs. Vi måste följa upp hur vi presenterar dessa anställda i årsredovisningen och säkerställa att vi antingen redovisar det på samma sätt i båda delarna, alternativt förklarar varför det finns avvikelser. 

Konsekvens i de olika rapporterna
Karnov Group rapporterar enligt CSRD. För att säkerställa att vi är konsekventa i rapporteringen mellan koncernens hållbarhetsrapport och vår VSME-rapport har vi avtalat möten med koncernens hållbarhetsansvariga. Eventuella avvikelser kommer att redovisas och förklaras. 

Tidsfrist för färdigställande
DIB publicerar inte en egen årsredovisning och det finns inte heller någon lagstadgad frist för VSME-rapporten. Vi har därför bestämt oss för att publicera rapporten samtidigt som redogörelsen enligt Åpenhetsloven i Norge – senast den 30 juni 2026. 

 

Nästa steg i projektet 

Vi fortsätter arbetet med följande aktiviteter: 

  • Test av verktyg: Vi använder siffror från 2024 i EFRAG:s Digital Template och jämför utsläppsberäkningar med koncernens verktyg. Eventuella avvikelser kommer att dokumenteras. 
  • GAP-analys: Vi kartlägger vilka data vi har och var det finns behov av ytterligare insamling. 
  • Projektstyrning: Vi använder Microsoft Planner för att säkerställa god uppgiftsfördelning, framdrift och god översikt. 

 

Vad vi har lärt oss hittills 

Vi har precis kommit igång, men vi drar redan några lärdomar: 

  1. VSME handlar inte bara om rapportering – de val och mål vi sätter längs vägen är viktigare. 
  2. Perfektion är inte målet – tydlighet och transparens är viktigare. 
  3. Transparens skapar tillit och ger en stabil grund för lärande och utveckling. 

 

Vi kommer att dela erfarenheter löpande – både utmaningar, val och insikter – och hoppas att vårt arbete kan vara värdefullt för andra som överväger frivillig hållbarhetsrapportering. 

Dela artikeln

Relaterad blogg

Med KAI får du: snabb och träffsäker hjälp att lösa komplexa frågor – på bara några sekunder. experter kvalitetssäkrat innehåll med artificiell intelligens ger KAI...

Skrivet av: Katrine Gustavsen, marketing manager
3 september 2025
2 minuts läsning

ESG

Den 26 februari 2025 lade EU-kommissionen fram Omnibus-förslaget, som är en del av EU-kommissionens arbete för att stärka EU:s konkurrenskraft. EU-kommissionen har aviserat att fler...

Skrivet av: Isabel Carendi, content manager ESG
3 mars 2025
3 minuts läsning